


بهسوزگاز
سیستم محافظ و بهبود دهنده عملکرد موتور خودروهای دوگانه سوز
درباره ما:
گستره فعالیتهای شرکت در زمینه مطالعات پژوهشی، طراحی و توسعه محصولات و خدمات نوآورانه و ارائه مشاوره علمی، فنی و اقتصادی و حمایت از توسعه و کاربری طرحها، ایدهها و اختراعات در زمینه استفاده بهینه و کارآمد از منابع متنوع انرژی میباشد. در حال حاضر اولین محصول نوآورانه شرکت با عنوان" سیستم محافظ و بهبود دهنده عملکرد و راندمان خودروهای دوگانه سوز در حال تولید و عرضه می باشد . این محصول برای بالا بردن راندمان سوخت CNG در موتور خودروهای دوگانه سوز پایه بنزینی و همچنین کاهش استهلاک موتور این خودروها که در اثر استفاده از CNG بوجود میآید طراحی و تولید شده است.
درباره سیستم بهسوزگاز
بهسوزگاز نگرانی شما را درک کرده است. (دغدغه شما، دغدغه ماست)
بالغ بر10 سال می گذرد از آن روزی که متوجه دغدغه مالکین خودروهای دوگانه سوز بخصوص رانندگان عزیز مبنی بر استهلاک موتور خودروهای دوگانه سوز در زمان استفاده ازCNG شدیم و تلاش کردیم که این دغدغه را حل کنیم و نتیجه تلاش ما طراحی و تولید سیستم و مکمل بهسوزگاز شد.
هزینه سنگین تعمیر موتور و سرسیلندر، جذابیت فاصله قیمتی گاز و بنزین را از بین می برد. از این رو، تعداد زیادی از مالکین خودروها، طی چند سال گذشته، از مصرف CNG منصرف شده و بعضا حتی مخزن را از روی خودرو برداشته اند و در آینده هم شاهد این روند خواهیم بود.
سیستم بهسوزگاز و مکمل بهسوزگاز که نتیجه تلاش چند ساله ما می باشد، استهلاک خودرو در زمان مصرف CNG را 100% حذف میکند و قدرت و شتاب خودرو را تا حد زیادی افزایش میدهد.
دغدغه ما هنوز هم دغدغه شما هم وطنان و مالکان خودروهای دوگانه سوز است. اگر 10 سال پیش نگران مالکین خودروهای دوگانه سوز و هزینه ای که بابت تعمیرات خودرو پرداخت می کردند، بودیم، اکنون با افزایش قیمت بنزین و تمایل خودروهای شخصی به مصرف CNG ، نگرانی و دغدغه بیشتری داریم و مسوولیت ما را سنگین تر میکند.
ما تلاش میکنیم بدون نگرانی از استهلاک خودروی تان، CNG مصرف نمایید.
باشد که به یاری خداوند متعال روز به روز در راستای رفع مشکلات شما به موفقیت بیشتری دست پیدا کنیم.
وضعیت پیشرفت طرح:
- این سیستم بعد از 2 سال تحقیات در سال 89 به نتایج کاربردی رسید و آماده عملیاتی شدن بود
- در سال 1390 کلیات طرح به شرکت بهینه سازی معرفی شد که در نهایت مورد تایید قرار نگرفت و دلیل آن عدم گسترش CNG بود.
- در سال 1390 کلیات طرح به ستاد حمل و نقل سوخت کشور ارائه شد و آقای هاشمی معاونت کمیته خودرو بعد از چندین جلسه، با تهدید از من خواستند که در تحت هیچ شرایطی نباید این محصول را تولید کنید.
- در سال 1391 براساس مکاتبات صورت گرفته توسط مرکز رشد دانشگاه قم با مرکز تحقیقات صنعتی ایران از نبود آزمایشکاه در این مرکز مطمئن شدیم.
- طرح تجهیر خودروهای دوگانه سوز پایه بنزینی به سیستم بهبود دهنده عملکرد موتور (بهسوزگاز) در شهریور 93 در قالب طرح های بند "ق" به شرکت بهینه سازی مصرفت سوخت ارائه شده است و خوشبختانه کلیات طرح نظر کارشناسان این شرکت را به خود جلب کرده است ولی متاسفانه بدلیل عدم بستر آزمون، ادامه کار متوقف شده است
- شرکت بهینه سازی با چهار آزمایشگاه معتبر کشور شامل ایران خودرو، سایپا، IPCO , ISQI مکاتبه کردند و در طی نامه ای به ما اعلام کردند به دلیل نبود آزمایشکاه طرح انجام نمیشود.
- با پیگیری با سرکار خانم مهندس قزلباش معاون نظارت بر اجرای استاندارد خدمات و برچسب انرژی سازمان ملی استاندارد، برای "تست تجربی"، مقرر گردید این سیستم روی چند خودروی سازمان ملی استاندارد هم نصب و نتایج پایش، مقایسه و بررسی شود ولی بعد از جلسه با آقای نگهدار مدیر بخش خودروی اداره استاندارد به دلیل نبود آزمایشگاه در اداره استاندارد کشور و سطح کشور، استاندارد انجام نشد.
- با توجه به جدید بودن سیستم و بر اساس مکاتبات انجام شده، هیچ بستر آزمونی برای انجام تست آزمایشگاهی این سیستم وجود ندارد. لذا با توجه به تجربیات، "تست تجربی" بعنوان تنها راهکار موجود برای بررسی سیستم، می باشد.
- همین روش تست تجربی در تاکسیرانی قم و ارگان های دولتی دیگر اجرا و پس از تایید مسئولان، روی تعداد زیادی از تاکسی های قم نصب شده است.
- با تغییر مدیریت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، این طرح دوباره به این شرکت معرفی شد و لیست شماره تماس مالکین خودروهای دوگانه سوزی که این سیستم را بر روی خودرویی آنها نصب شده بود، به این شرکت ارائه کردیم. این شرکت بعد از پیگیری و نظرسنجی از این لیست و اذعان به تایید این سیستم، به صورت مکتوب و به دلیل عدم وجود بسترآزمایشگاه برای تست این سیستم، با اجرای این طرح مخالفت کردند.
- سال گذشته طی مکاتبه ای که با مدیریت طرح CNG انجام دادیم، این سیستم بر روی خودروی راننده آقای مهندس قلی پور، مدیر وقت طرح CNG نصب شد و به مدت 3 ماه ارزیابی و تایید شد ولی قبل از جلسه نهایی، مدیر طرح CNG عوض شد و متاسفانه مدیر جدید با اجرای طرح مخالفت کردند و ما را به کارخانه های کیت سازی ارجاع دادند.
- این طرح در حال حاضر بر روی بیش از 7000 خودرو نصب شده است و تمامی مشتریان ما کمترین مصرف بنزین را دارند.
با توجه به پاسخ منفی تمامی مراکز مرجع بالقوه برای انجام آزمون مصرف سوخت حجمی CNGدرآن مراکز (سازمان ملی استاندارد، ایپکو، ایران خودرو، سایپا و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانISQI)، تنها راهکار موجود، تعریف و تدوین راهکار تست میدانی و تجربی است.
تیم بهسوزگاز
ما جمله "ما میتوانیم" را تفسیر کردیم
بهسوزگاز قلب خودروهای دوگانه سوز
غیرممکن را تعریف کردیم و انجامش دادیم
درباره سیستم بهسوزگاز
سیستم بهسوزگاز:
براساس تحقیق و تجربه بیش از 10 ساله، دغدغه اصلی مالکین خودروها، استهلاک موتور و افت قدرت و شتاب خودرو در اثر استفاده از CNG و کاهش پیمایش و حتی افزایش مصرف گاز و بنزین در اثر استهلاک است.
هزینه سنگین تعمیر موتور و سرسیلندر، جذابیت فاصله قیمتی گاز و بنزین را از بین می برد. از این رو، تعداد زیادی از مالکین خودروها، طی چند سال گذشته، از مصرف CNG منصرف شده و بعضا حتی مخزن را از روی خودرو برداشته اند و در آینده هم شاهد این روند خواهیم بود.
مهمترین مشکلات كيفي خودروهای دوگانه سوز:
- استهلاک شدید موتور و در نتيجه هزينه بالاي تعميرات موتور و سرسیلندر
- فیلرگیری یا شیم گیری دوره ای و کم کردن روغن موتور براثر حرارت بالای موتور
- كاهش راندمان موتور در زمان استفاده از CNG و افت قدرت و شتاب خودرو و عدم امکان استفاده مطلوب از کولر خودرو
اصلي ترين دغدغه مالكين این خودروها، استهلاك موتور خودرو بعلت خشک بودن گاز و خورندگی اجزای موتور خودرو در مقایسه با بنزین است.
سیستم و مکمل بهسوزگاز (اختراع ثبت، تولید و تجاری شده)، مشکل استهلاک موتور در اثر مصرف CNG بطور کامل برطرف کرده است. این سیستم در "یک واحد فناور در پارک علم و فناوری قم" تولید و عرضه می شود و طی 10 سال اخیر با وجود رکود صنعت CNG، روی بیش از 11000 خودرو نصب شده و در حال استفاده است و مالکین این خودروها، بجز موارد خاص، فقط از CNG استفاده می کنند. رضایت بالای مالکین خودروها و حصول اطمینان از صحت ادعاهای مخترع، قابل پایش است.
تعریف سیستم بهسوزگاز: سیستم هوشمند تزریق کننده مستقیم مکمل مخصوص به داخل محفظه موتور خودرو در زمان کارکرد خودرو با CNGاست که باعث بهبود دهنده احتراق گاز و محافظت از موتور می شود.
کارکرد سیستم بهسوزگاز در خودرو:اين سيستم بهسوزگاز شامل دو ركن اصلي است كه يك ركن آن دستگاه (مجموعه اي از قطعات) و ركن ديگر آن مكمل (پایه روغنی با فرمولاسيون خاص) مي باشد. مكانيزم سيستم به اين صورت است كه برق دستگاه از رگولاتور گاز گرفته مي شود تا فقط هنگام كاركرد خودرو با CNG عمل نمايد. در اين زمان، سيستم بصورت خودكار در مدار قرار گرفته و دستگاه با تغذيه از رگولاتور گاز، مكمل خاص اشاره شده را –متناسب با قدرت موتور و سرعت خودرو- به موتور هدايت مي كند. میزان مصرف مکمل بطور متوسط یک لیتر در 2000 کیلومتر است.
این سیستم، علاوه بر کمک به بهبود فرایند احتراق گاز در داخل موتور خودرو و افزایش قدرت و شتاب خودرو (یا عدم افت قدرت و شتاب خودرو با سوخت CNG)، اثر خورندگی و خشک بودن گاز را از بین می برد و مانع استهلاک اجزای داخلی موتور و درنتیجه مانع هدررفت یا اتلاف سوخت (CNG و بنزین) ناشی از استهلاک موتور می شود. از مهمترین ویژگیهای سیستم بهسوزگاز قیمت مناسب و قابلیت نصب بر روی انواع خودروها میباشد و بر روی هر کدام از انواع دوگانه سوزها اعم از کارخانهای و کارگاهی نصب میشود.
مهمترین مزایای نصب سیستم بهسوزگاز بر روی خودروهای دوگانه سوز:
- جلوگیری از خرابی سرسیلندر در حین مصرف CNG
- جلوگیری از نیاز موتور به شیم گیری و فیلر گیری
- نرم کارکردن موتور در زمان مصرف CNG
- چرب شدن سوپاپها و اجزای داخلی سرسیلندر
- جلوگیری از کم شدن روغن موتور بدلیل مصرف CNG
- افزایش قدرت و شتاب خودرو در زمان مصرف CNG
- استفاده دائم از کولر بدون نگرانی از بالا رفتن آمپر آب
- قابل نصب بر روی کلیه خودروهای سواری و وانت بار
سیستم بهسوزگاز پلاس:
بهسوزگاز توانسته است با تحقیقات گسترده در زمینه ارتقاء محصول خود گام بردارد. امروزه سیستم بهسوزگازپلاس، تولید و به بازار عرضه می شود. واحد R&D شرکت با بیش از 2 سال تحقیقات و ساخت نمونه های مختلف ، توانسته است در سال 1403 سیستم بهسوزگاز پلاس را با ویژگی های منحصر به فرد تولید کنید.
تغییر اساسی در سیستم بهسوزگاز پلاس، در بخش تنظیم کننده دستگاه می باشد که با استفاده از تکنولوژی محصولات ابزار دقیق، به این محصول برسیم.
ویژگی های سیستم بهسوزگاز پلاس نسبت به نسل قبلی سیستم بهسوزگاز:
۱. تنظیم به صورت دستی، بدون نیاز به پیچ گوشتی
۲. کاهش حساسیت تنظیم
۳. عدم تغییر تنظیم در ماشین هایی که لرزش زیاد دارند
- قابل نصب بر روی نسل قبلی سیستم بهسوزگاز
۴. افزایش کیفیت مخزن
مکمل بهسوزگاز
بطور خلاصه، مكمل بـهسوزگاز نقش حفـاظت از مـوتور پايه بنزيني درحـين مـصرف CNG را از طـريق فرايند كاهش حرارت برعهده دارد كه اين مهم، باعث كسب نتايج و دست آوردهاي فني و اقتصادي بسيار زيادي مي شود.
مكمل بـهسوزگاز نقش حفـاظت از مـوتور پايه بنزيني درحـين مـصرف CNG را از طـريق فرايند كاهش حرارت و بهبود احتراق گاز برعهده دارد كه اين مهم، باعث كسب نتايج و دست آوردهاي فني و اقتصادي بسيار زيادي ميشود.
فرمولاسیون مکمل بهسوزگاز پس از 2 سال تحقیقات در آزمايشگاه يك شركت توليد روغن موتور بدست آمده است. مکمل بهسوزگاز اولین مکمل تولید شده برای سوخت CNG و فقط در سیستم بهسوزگاز قابل استفاده میباشد.
مكمل بهسوزگاز با مكملهاي CNG رايج در بازار تفاوت زیادی دارد. مكملهاي رايج در بازار براي تركـيب با بـنزين در باك خـودرو طـراحي و استفاده مـيشوند در حاليكه مـكمل بهسوزگاز براي اين سيستم، جهت تركيب مستقيم با CNG طراحي شده است.
مکمل بهسوزگـاز بدلیل فرمـولاسیون خاص آن، تا دمای 24 درجه سانتیگراد زیر صفریخ نمی زند.
مکمل بهسوزگـاز بدلیل فرمـولاسیون خاص آن، قابل استفــاده در باک بنـزین و موتور و .... نمیباشد و مســوؤلیت استفاده از این مکمـل بـرای هر موارد دیگـری بجز سیستـم بهسـوزگاز، بر عهده شخص مصرف کننده میباشد.
میزان مصرف مکمل بهسوزگاز:
با تـوجه به خـودروهای مختلفی که در کـشــور دوگــانه ســوز شدهاند، مـیزان مـصرف مـكمل بـهسوزگـاز برای خودروها متفاوت میباشد.
موارد زیر در میزان مصرف مکمل تأثیر گذار است:
- حجم موتور براساس اسب بخار ( مثال پژو 405، 1800 سی سی)
- میزان استهلاک موتور (موتور خودروهای دوگانه سوز با توجه به مصرف CNG، معمولا دچار استهلاک شدهاند.)
- سالم بودن خودرو از لحاظ فنی یک لـیتر مكمل بهسوزگـاز در خـودروهای مختلف، بطور متوسط 2000 کـیلومتر پیمایش خـودرو (فقط با CNG مصرف میشود.
در طی 10 سال گذشته، مکمل بهسوزگاز در 4 مرحله ارتقا یافته است و در حال حاضر نسل 4 مکمل بهسوزگاز تولید و به بازار عرضه میشود. از ویژگیهای مهم نسل 4 مکمل بهسوزگاز، ترکیب کامل با CNG و کاهش آلایندگی نسبت به زمان مصرف CNG، است. این موارد در تست معاینه فنی بطور کامل مستند شده است.